Om du skulle söka efter något skulle du troligen först gått till Googles hemsida och därifrån sökt dig vidare? Nu är du redan i ett Google program och kan använda deras söktjänst för att enbart söka inne bland dina egna filer i Drive. Överst hittar du en sökruta. Skriv in vad du söker efter. Du kommer få förslag efterhand Google hittar något som stämmer överens med din söktext. Den ger dig direkt förslag på filnamn som stämmer från din söktext. Är det inte det som du vill ha vå väljer du det översta förslaget "XX* - sök på Drive" med ett litet förstoringsglas som ikon framför. Nu listas alla dina filer som har de ord inne i texterna som du sökte efter. Vad Google gör är att söka inne i alla dina Google filer som du kan skapa i Drive. Den söker alltså även efter texter som stämmer med din sökning. Efter filnamnet visas också om du lagt filen i någon mapp dvs den skriver ut mappnamnet åt dig. Naturligtvis pratar vi nu om alla filer som finns i din Drive. Alltså även dem som du själv inte skapat från början, utan att någon har delat ut dem till dig. När du fått träff klickar du på förslaget och filen öppnas upp. * XX är den text som du själv skriver in i sökningen. |
Drive >